1Led

Jaká velikost rámu je ta pravá

Doporučená velikost rámu a průměr kol vzhledem k výšce jezdce

Výška postavy jezdceVelikost rámu v palcích
– horská, krosová kola
Průměr kol
– horská kola
Velikost rámu v cm
– silniční kola
> 195 cm23″–24″29″58 cm
190–200 cm21″–22″29″56–58 cm
180–190 cm19″–20″27.5″, 29″54–56 cm
170–180 cm17″–18″27.5″, 29″52–54 cm
160–170 cm15.5″–17″27.5″50–52 cm
145–165 cm13″–16″26″, 27.5″

 

Co je to velikost rámu kola, jak se měří?

Stejně jako oblečení, i rám jízdního kola se vyrábí v několika velikostech, aby měl jak malý tak vysoký jezdec ten nejlepší možný požitek z jízdy.

Velikost rámu odpovídá v podstatě délce sedlové trubky kola (viz schéma). Měřeno v palcích (1 palec = 2,54 cm), od středové osy po konec sedlové trubky. Větší rám tak bude mít horní trubku výš vzhledem k zemi a vašemu rozkroku, pokud nebudete sedět v sedle. Zároveň bude vodorovně delší, aby jezdec nebyl na kole příliš natažený nebo skrčený.

Mírám a úhlům jednotlivých trubek, ze kterých se skládá rám kola, se říká „geometrie rámu„.

 

29″ nebo 27.5″? Jaký průměr zvolit?

Setrvačnost v terénu a na tvrdém povrchu, snazší přejíždění nerovností, stabilní vedení stopy a větší jistota při překonávání překážek – všechny tyto výhody dělají z kol o průměru 29″ a 27,5″ ideální volbu pro všechny vyznavače horské cyklistiky.

Překonávání překážek

V porovnání s 26″ koly překonávají kola o větším průměru překážky pod mírnějším úhlem. Terénní nerovnosti je tak snazší přejet, což dělá jízdu plynulejší a bezpečnější. Současně se snižuje riziko defektu a poškození ráfku.

Terénní nerovnosti

Překážky jako jsou kořeny, kameny a díry velká kola zvládají překonávat mnohem lépe než 26″ kola – důvodem jsou především větší průměr, větší kontaktní plocha pneumatiky, nižší těžiště a větší setrvačná síla. Jízda v terénu je tak méně namáhavá a mnohem komfortnější.

Větší kola méně zapadávají do děr a překonávají překážky pod mírnějším nájedozvým úhlem = plynulejší a rychlejší jízdaVětší kola mají větší kontaktní plochu pláště s terénem = silnější záběr bez podkluzování, rychlejší akcelerace a kratší brzdná dráha.

Zdroj: sport-racing-bike.cz/