Doporučená velikost rámu a průměr kol vzhledem k výšce jezdce
Výška postavy jezdce | Velikost rámu v palcích – horská, krosová kola | Průměr kol – horská kola | Velikost rámu v cm – silniční kola |
---|---|---|---|
> 195 cm | 23″–24″ | 29″ | 58 cm |
190–200 cm | 21″–22″ | 29″ | 56–58 cm |
180–190 cm | 19″–20″ | 27.5″, 29″ | 54–56 cm |
170–180 cm | 17″–18″ | 27.5″, 29″ | 52–54 cm |
160–170 cm | 15.5″–17″ | 27.5″ | 50–52 cm |
145–165 cm | 13″–16″ | 26″, 27.5″ | – |
Co je to velikost rámu kola, jak se měří?
Stejně jako oblečení, i rám jízdního kola se vyrábí v několika velikostech, aby měl jak malý tak vysoký jezdec ten nejlepší možný požitek z jízdy.
Velikost rámu odpovídá v podstatě délce sedlové trubky kola (viz schéma). Měřeno v palcích (1 palec = 2,54 cm), od středové osy po konec sedlové trubky. Větší rám tak bude mít horní trubku výš vzhledem k zemi a vašemu rozkroku, pokud nebudete sedět v sedle. Zároveň bude vodorovně delší, aby jezdec nebyl na kole příliš natažený nebo skrčený.
Mírám a úhlům jednotlivých trubek, ze kterých se skládá rám kola, se říká „geometrie rámu„.
29″ nebo 27.5″? Jaký průměr zvolit?
Setrvačnost v terénu a na tvrdém povrchu, snazší přejíždění nerovností, stabilní vedení stopy a větší jistota při překonávání překážek – všechny tyto výhody dělají z kol o průměru 29″ a 27,5″ ideální volbu pro všechny vyznavače horské cyklistiky.
Překonávání překážek
V porovnání s 26″ koly překonávají kola o větším průměru překážky pod mírnějším úhlem. Terénní nerovnosti je tak snazší přejet, což dělá jízdu plynulejší a bezpečnější. Současně se snižuje riziko defektu a poškození ráfku.
Terénní nerovnosti
Překážky jako jsou kořeny, kameny a díry velká kola zvládají překonávat mnohem lépe než 26″ kola – důvodem jsou především větší průměr, větší kontaktní plocha pneumatiky, nižší těžiště a větší setrvačná síla. Jízda v terénu je tak méně namáhavá a mnohem komfortnější.
Větší kola méně zapadávají do děr a překonávají překážky pod mírnějším nájedozvým úhlem = plynulejší a rychlejší jízda | Větší kola mají větší kontaktní plochu pláště s terénem = silnější záběr bez podkluzování, rychlejší akcelerace a kratší brzdná dráha. |
Zdroj: sport-racing-bike.cz/