Při výběru elektrokola je v prví řadě potřeba si položit otázku, kde se bude na kole jezdit a k jakému účelu bude sloužit.
Elektrokola se dělí do několika kategorií: Městská,Trekingová, Krosová a horská
- Městská elektrokola jsou určena hlavně do města a do nenáročného terénu. Jsou to elektrokola s nízkým nástupem a díky sníženému rámu umožnují pohodlný nástup i sesednutí.
- Krosová( Trekingová ) elektrokola jsou určeny pro náročnější uživatele,kteří hledají universální elektrokolo do různých terénů. S tímto typem elektrokola můžete jezdit jak v lehkém terénu, tak po zpevněných komunikacích.
- Horská elektrokola je možné využít pro jízdu v náročném terénu, do lesa, údolím podél řeky a bez problémů s nimi můžete jezdit ve městech,nebo po cyklostezkách.Tyto elektrokola jsou určeny pro uživatele, kteří hledají sportovnější jízdu. Horská elektrokola se vyrábí s průměrem kol 27,5″ a 29″ .
Baterie a jejich dojezdy
Problematika dojezdu elektrokola je jeden z nejtěžších kladených dotazů. Odpověď je složitější než se na první pohled zdá. Je to hodně podobné,když se snažíte odpovědět kolik kilometrů ujedete na plně natankovanou nádrž v autě. Dojezdy u elektrokol ovlivňuje celá řada faktorů.
- Profil trasy: pokud se jezdí v kopcovitém terénu,baterie se vybije dříve,než při jízdě po rovině
- Váha jezdce a nákladu: vyšší hmotnost jezdce i nákladu hodně ovlivňují dojezd elektrokola a je také důležité udržovat správné nahuštění pneumatik.Podhuštěné pneu znatelně ovlivňují dojezd elektrokola.
- Kondice jezdce a styl jízdy: při jízdě na elektrokole můžete např. volit z 5 stupňů asistence (přípomoci).První dva pomáhají nejméně a spotřebují tudíž nejméně energie.Naopak stupně 4 a 5 pomáhají nejvíce a spotřebují hodně energie baterie.Pokud jezdec více šlape a pomáhá při jízdě,baterii šetří a tím pádem znatelně prodlouží dojezd elektrokola. V opačném případě pokud jezdec více spoléhá na pomoc elektrokola a jede na stupně 4 a 5 ,dojezd elektrokola bude výrazně nižší.
Povětrnostní vlivy počasí
Ideální je jízda pokud není příliš větrno a teplota je mezi 15 – 25 stupni.Také jízda při nízkých teplotách,nebo silném protivětru hodně ovlivňuje dojezd elektrokola. Je také počítat s tím, že při nízkých teplotách se baterie rychleji vybíjí a v tomto případě můžete počítat, že dojezd může být kratší až o třetinu,než v jiném období roku.
Stav baterie a stáří
Baterie při postupném stárnutí přichází o část své kapacity
Kapacita baterie
Čím vyšší je kapacita baterie v Ah ( Ampér hodinách ),tím vyšší dojezd můžeme očekávat.
Životnost baterie
nejpoužívanější jsou baterie Lithium iontové ( LI-ION), které se vyznačují dlouhou životností. Nedoporučuje se baterii dojíždět až do jejího úplného vybití, ale vždy se snažte, aby kapacita baterie neklesla pod 20 % kapacity. Tím se výrazně prodlužuje její životnost.
Pro největší prodloužení životnosti baterie, je velice důležité baterii pravidelně dobíjet. To i v případě, že elektrokolo zrovna nepoužíváte a je odstavené. V tomto případě by měla být baterie vždy nabitá na 50 – 90 % kapacity a měla by se dobít přibližně 1x za měsíc.
U takto nepoužívaného elektrokola je baterii vhodné skladovat při pokojové teplotě.
Druhy elektromotorů
- Elektromotor v zadním kole: je nejpoužívanější motor co se týče do poměru ceny a jízdních vlastností. Pokud je použitý kvalitní motor, tak vás hodně překvapí jeho výkon a zrychlení.Zadní motor je zvlášť vhodný pro městská elektrokola.
- Elektromotor ve středu: z pohledu jízdních vlastností a těžiště elektrokola, je nejoptimálnější a v dnešní době nejprodávanější motor. Velice komfortní při záběru elektrokola. Většina motorů ve středu je vybavena snímačem otáček, který hned rozpozná jakou silou šlapete a tím pádem umí lépe dávkovat sílu, kterou posílá jezdci.
TABULKA VELIKOSTÍ ELEKTROKOL
Velikost rámu | Výška jezdce |
17″ | 155 – 175 cm |
18″ | 160 – 180 cm |
19″ | 165 – 185 cm |
20″ | 170 – 190 cm |
21″ | 175 – 195 cm |