Vybrat si kolo není dnes o moc jednodušší než vybrat si auto. Na trhu je celá řada typů a každému může vyhovovat něco jiného. Podobné to je i po koupi. Stejně jako u vozu si ještě před odjezdem musíte dát do pořádku povinnou bezpečnostní výbavu.
Horské – určené do náročného terénu. Je celá řada typů horských kol. Mezi těmi rekreačními je ale na výběr hlavně mezi trojicí rozměrů kol – 26, 27,5 a 29 palců. Menší kola jsou vhodnější pro kličkování a častou změnu rychlosti, zatímco větší průměr lépe překonává překážky a má lepší přilnavost.
Silniční – hodí se na jízdu po zpevněných cestách a cyklostezkách. Je lehké, má úzké pláště a na pevných cestách dokáže snadno dosáhnout vysoké rychlosti. Zato je zcela nevhodné do terénu. Problémy má i na prašných lesních cestách. Jízda na něm může být pro někoho kvůli nutnosti jet v aerodynamickém předklonu nepohodlná.
Krosové – neboli trekové či trekkingové kolo kombinuje přednosti horského a silničního kola tak, abyste s ním mohli jezdit na silnici i v terénu. Jako u každého univerzála ale musíte počítat s tím, že ani na jednom povrchu nenabídne tak kvalitní jízdní vlastnosti jako speciálně navržený model.
Cyklokrosové – určené pro disciplínu v náročném terénu, při níž jezdci střídavě překonávají nerovné povrchy a střídavě kolo přenášejí na rameni. Cyklokrosová kola mají lehké převody, obratné ovládání a dobře se nosí.
BMX – zkratka pro bicyklový motokros. Jedná se o malá pevná kola určená pro triky nebo do speciálních parků se skoky, sklony a překážkami. Je třeba také dodat, že mezi BMX koly existuje ještě několik typů podle toho, zda se používají hlavně v parcích, na ulici nebo na nezpevněném povrchu.
Sjezdové – takové kolo je speciálně konstruované pro jízdu z kopce v náročných terénech a na sjezdových tratích. Má odpružení vepředu i vzadu a kromě toho nabízí nebývale vysoký zdvih, aby vidlice dokázala překonat nerovnosti při vysoké sjezdové rychlosti.
Fitness – někteří výrobci tak nazývají kola, která jsou stavěná pro kondiční jízdy po cyklostezkách. Na rozdíl od silničních kol mají rovná řídítka a jsou pohodlnější, neboť sedíte ve vzpřímenější poloze. Dají vám tak rychlost, ale nenutí vás přizpůsobovat se specifickému stylu jízdy na silničním kole.
Městské – kolo maximálně zaměřené na komfort a praktičnost při plnění každodenních povinností. Díky širším plášťům si lépe poradí s výmoly a kočičími hlavami. Často má před řídítky košík a nechybí ani zadní nosič. Sedí se na něm zeširoka a velmi pohodlně. Od městského kola ale nečekejterychlou ani přesnou jízdu.
Skládací – jsou rovněž městská kola, která lze pomocí několika rychloupínačů složit do kompaktních rozměrů. Můžete je tak snadno převážet v hromadné dopravě nebo si je například vzít s sebou do obchodu. Nevýhodu představuje celkově nízký rám a malé ráfky. Skládací kola jsou tak vhodná jen pro krátké přesuny po městě.
S jedním převodem – takzvané fixky nebo furtošlapy jsou unikátní kategorie kol, které se snaží o co nejjednodušší konstrukci. Nemají přehazování ani brzdy. Zejména v Americe je to oblíbená volba kurýrů, které přestalo bavit neustále vyměňovat zhuntované komponenty po dennodenních náročných jízdách.
Zdroj: Dtest.cz